Psicologia infantil a domicili

Pàgina d'inici » Psicologia infantil » d'1 any a 3 anys » El meu fill no parla: retard del llenguatge

El meu fill no parla: retard del llenguatge

Com a pares i mares us preocupa que el vostre fill de 2 anys tingui poc vocabulari o no faci frases mentre altres nens de la seva edat sembla que no callen ni a sota l’aigua? Segurament el vostre fill/a serà un nen que parlarà tard, però si voleu saber més coses sobre el desenvolupament habitual i/o esperat i alguns consells per ajudar als vostres fills en aquest procés, us interessa llegir aquest article.words (1)

SANYO DIGITAL CAMERA

El desenvolupament d’habilitats de comunicació i llenguatge és una de les tasques més importants de la primera infància i una font de preocupació important quan sembla que hi ha un retard.

A vegades podem tenir dubtes sobre si el desenvolupament del llenguatge expressiu i habilitats de comunicació estan  progressant adequadament o podem trobar-nos amb nens que  “parlen tard”.

Sembla que el 60% d’aquests nens amb retard en el llenguatge expressiu “es posen al dia ” durant l’etapa preescolar entre els 2 i els 3 anys (“parladors tardans ” ) , mentre que en d’ altres el retard persistirà .

DEFINICIONS

Parla – La capacitat de produir sons vocals .
Llenguatge expressiu – La capacitat de produir o utilitzar el llenguatge .
Llenguatge receptiu – La capacitat d’entendre el llenguatge .
Comunicació Gestual – La capacitat de comunicar-se de forma no verbal ( per exemple : assenyalar , assentint o agitant el cap, l’ús i la interpretació de les expressions facials , l’ús i la coordinació de contacte visual ) . La comunicació gestual és necessària per a les interaccions interpersonals.
Retard en el llenguatge – No existeix una definició universalment acceptada de “retard ” per la variabilitat de les condicions de desenvolupament . Sovint es considera retard si el  rendiment en una avaluació estandarditzada del llenguatge és almenys una desviació estàndard per sota de la mitjana per a l’edat .

El llindar clínic de preocupació ( és a dir ,”signes d’alarma”), en general , és l’edat en la qual el 90 per cent dels nens amb desenvolupament típic han assolit una habilitat clínica predictiva ( per exemple , 12 mesos per a l’ús de la ” mama” o ” papa” per anomenar a un dels pares) .

Alguns dels senyals que ens poden indicar que estem davant un retard en el llenguatge són els següents:

Edat Signe alarma (habilitats assolides segons edat pel 90% dels nens amb desenvolupament normal) Tipus habilitat
Naixement o

Qualsevol

edat

No respon als sons , veu particular dels pares. Llenguatge receptiu
6 a 9 mesos No balbuceja. llenguatge expressiu
12 mesos No fa servir paraules com “papa” o “mama” per cridar als pares. llenguatge expressiu
15 mesos No utilitza paraules diferents a “papa” o “mama” per expressar el que vol. llenguatge expressiu
No assenyala per demanar alguna cosa fora del seu abast. comunicació gestual
18 mesos No té almenys cinc paraules que s’usen de forma espontània per fer peticions o etiquetar objectes. llenguatge expressiu
No assenyala alguna cosa per tal de compartir l’entusiasme amb una altra persona ( atenció conjunta ). comunicació gestual
24 mesos Utilitza menys de 50 paraules. llenguatge expressiu
No combina dues paraules juntes per crear frases* llenguatge expressiu

* Les frases fetes (per exemple, “ben fet”, “molt bé”) o noms compostos no compten com a noves combinacions de dues paraules.

Una avaluació precoç pot ajudar a identificar correctament als nens que “parlen tard” i que es beneficiarien d’una intervenció i/o avaluació addicional .

PREVENCIÓ

Hi ha una sèrie de coses que els pares podem fer per millorar o promoure el desenvolupament del llenguatge dels fills :

  • Llegir en veu alta  ( augmenta la quantitat i la diversitat de la llengua ).
  • Evitar parlar com un nadó i evitar paraules fora del seu nivell o inusuals.
  • Participar en la lectura dialògica , un estil de lectura del llibre en el qual els pares animen els nens petits i nens en edat preescolar a fer comentaris sobre les imatges i la història per involucrar al nen i promoure la conversa.
  • Anar explicant les activitats diàries , en què el pare/mare parla en veu alta als nens i explica el que ha fet durant el dia, explicant el que estan fent i comentant amb el nen ( per exemple – “Ara estic rentant els plats . Vaig a començar amb el teu got vermell . “- ).
  • Escoltar al nen i respondre a la seva conversa , repetint i ampliant el seu discurs.
  • Limitar o reduir l’exposició o ús dels mitjans (TV, vídeos, ordinador, tauletes).
  • Fer preguntes i fer que el nen indiqui una opció de resposta.
  • Acompanyant les paraules amb gestos per fer-los més comprensibles.

 

file000565837690


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s