Psicologia infantil a domicili

Pàgina d'inici » Psicologia infantil » de 0 a 12 mesos » Prevenció problemes en el son dels nens: alguns consells

Prevenció problemes en el son dels nens: alguns consells

DSC03459-01Alguns consells per prevenir problemes en el son dels infants:

Si tenim en compte com és el són en cada etapa ens serà més fàcil saber què podem esperar i com podem adaptar-nos-hi.

El son, a part de la seva part fisiològica, té un fort component social i d’hàbits. Cada societat, cada comunitat, cada família té uns hàbits i necessitats diferents. Al nostre propi rellotge biològic (podem ser diürns, nocturns…) hem d’afegir-hi els costums socials de la nostra cultura, més les necessitats horàries de les responsabilitats laborals i/o paternals. Així que a vegades pot ser difícil quadrar tantes necessitats alhora.

El més important és poder aconseguir un son reparador per a tota la família. Pels nens és important assolir un bon son perquè en aquest moment del dia esdevé la maduració del sistema nerviós i se segrega l’hormona de creixement. I pels adults el son és reparador i restaurador físicament i psicològicament.

La manera com aconseguim conjuntar les necessitats de tota la família pot ser diferent segons cada cas. Podem optar per fer collit o posar un bressol a l’habitació dels pares. Cada família haurà d’escollir l’opció més beneficiosa per les seves característiques. Cada família requerirà solucions diferents i adaptades a les seves característiques.

Menors de 2 mesos:

• El nadó dorm molt, però no pot fer-ho de forma seguida. Els intervals del cicle son-vigília poden ser molt diferents d’un nadó a un altre. Els nadons alimentats amb lactància materna solen fer cicles més curts que els que prenen lactància artificial. Així trobem bebès que fan cicles de 2 hores i altres de 4h. No tenen perquè ser les 3 hores clàssiques que estem acostumats a sentir. Necessita menjar, que el canviïn, que parlin amb ell…
• Després d’alimentar-se comença el que anomenem «somni actiu»: mou els globus oculars, fa ganyotes, respira irregularment, emet algun gemec i realitza petits moviments amb les extremitats. Encara que sembli que el nen està inquiet, aquest tipus de son és totalment normal i no s’ha d’interrompre sota cap concepte. Si els pares o les persones que estan a càrrec de l’infant no coneixen aquesta situació, és molt probable que el toquin, l’agafin o el canviïn de lloc, amb la qual cosa trenquen el seu somni normal i dificulten la seva maduració. Després d’uns 30-40 minuts en aquesta situació, el nadó entra en el somni més profund, que anomenem «somni tranquil». Està totalment relaxat, i respira suaument i profund.

Entre 2m-12m:

• Un somni de qualitat durant el dia millorarà el son nocturn.
• Abans de cada període de son convé tranquil · litzar el nen.
• Els moviments durant uns minuts, el contacte cara a cara i les paraules suaus poden ser útils  per tranquil · litzar i reduir el seu nivell d’activació.

A partir dels 12 mesos:

El son s’inicia a través del son profund (NREM). Aquest tipus de son ocupa el 75 per cent del temps total de son.
Les etapes de son lleuger (REM) i son profund (NREM) es van alternant durant tota la nit amb un període de 90 a 100 minuts, i es va instal·lant un progressivament un allargament de la durada dels períodes de son lleuger a l’últim terç de la nit.

El nen pot començar a comprendre que se l’està ensenyant a dormir de manera autònoma. Però encara pot necessitar companyia per agafar el son.

Falsos mites

“Si acostumo el nen a agafar el son en companyia, tindrà més despertars nocturns”. Hem de tenir present que els nens fins als 4-5 anys és normal que mantinguin de 2 a 3 despertars nocturns a la nit. N’hi haurà que des dels 6 mesos dormiran 10 hores seguides i d’altres que mantindran aquests despertars. Si es donen més de 3 despertars nocturns a partir de l’any i/o presenta símptomes de mal descans nocturn(es desperta molt irritable, s’adorm durant el dia més que la resta de nens de la seva edat, mal de cap, nerviosisme) si que seria necessari fer una valoració per part d’un professional.

“Els nens que fan collit tenen menys despertars nocturns”. Fent collit els nens tenen la mateixa freqüència de despertars. El que pot variar és l’interval de temps per tornar a agafar el son o la percepció d’incomoditat per part dels pares pel fet d’haver-se de llevar i anar al bressol o a l’habitació de l’infant.

Si necessiteu més informació o voleu demanar consulta perquè us preocupa el desenvolupament del son en el vostre fill/a no dubteu en posar-vos en contacte amb mi: juditteixidor@copc.cat


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s